Vaarregels
Dikwijls blijkt dat (cat)zeilers in de praktijk er nauwelijks notie van hebben welke vaarregels hij/zij in acht moeten nemen tijdens hun activiteiten, waarbij vaak hoge snelheden worden bereikt en alertheid is geboden. Dit geldt niet alleen voor recreatief zeilen, maar zeker ook voor (club)wedstrijden. Met kennis over voorrangsregels kunt je  je voordeel doen. Of schade voorkomen. Het BPR (Binnenvaart Politie Reglement), v/h Binnenaanvaringsreglement (BAR), is uitgebreid en tijdens actie wel eens moeilijk naar boven te halen. Zorg dat u allemaal tenminste onderstaande 9 vaarregels kent, dan varen wij een stuk veiliger met elkaar, zeker tijdens wedstrijden. Overigens goed zeemanschap staat altijd voorop, net als E.H.B.O. (eerste hulp bij omslaan).
Een 9-tal uitwijkregels zijn overzichtelijk en doeltreffend, ook voor catamaranzeilers, mits je er niet van uit gaat dat je voorrang hebt :
 
  1. pleziervaart wijkt voor beroepsvaart 

  2. boten groter dan 20 m hebben voorrang 

  3. een in een vaargeul varende boot heeft altijd voorrang boven een ' invaarder'

  4. motorboten wijken voor zeilboten 

  5. stuurboord wijkt voor bakboord 

  6. loef-boot wijkt voor boot aan lij

  7. bij tegenovergestelde koersen: beiden naar stuurboord uitwijken

  8. een inhalende boot wijkt uit 

  9. spierkracht-boten wijken voor zeilboten 

  10. uitvarende boten wijken voor de haven invarende boten

  11. zorg ervoor de betekenis van betonning te kennen: vaartips /tonnen.htm

 

       loef

       lij

loef wijkt voor lij

Alles wat je méér wilt weten is meegenomen: bezoek www.vaartips.nl . Daarna snelzoeken op site. Zeer informatief.
Of een prima boek met zeilinformatie van A tot Z:  Zeilen, van beginner tot gevorderde, van Karel Heijnen en Peter Tolsma, Uitgeverij Hollandia Baarn, tel.035-5418941.
 

Voor verdere veiligheid voor uzelf en uw catamaran:

  1. test je vaarkennis op http://www.watersportplaatjes.nl , zie button wedstrijdzeilen

  2. uitrustingen zijn vaak verre van compleet; zorg voor goede zeilkleding, liever te warm dan te koud, goede reddingvesten, een vuurpijl, een extra sleeptouw van tenminste 15m, een goede peddel, en weet iets van het leggen van knopen en steken, klik deze link en op website onderaan in de kantlijn/navigatieknoppen ' verschiedenes ',

  3. een open deur, maar het wordt veel te weinig gedaan: controleer regelmatig beslag en touwwerk, ook boven in de mast, maar vooral ook sluitringen, en tape deze af; het voorkomt onverwachte en onnodige schade,

  4. oefen regelmatig man overboord; voor de juiste procedure zie bovengemeld boek,

  5. voor zover niet noodgedwongen, oefen zo nu en dan oprichtprocedures na omslaan of zelfs na doorkenteren; het kan u tijdens wedstrijden een paar plaatsen in de klassering schelen en wellicht schade voorkomen bij b.v. de onderwindse wal,

  6. leg uw cat voldoende hoog op het strand; bij draaiende wind en/of hoger water door meer wind, gaat hij zomaar in z'n eentje er vandoor, of veroorzaakt schade aan andere boten.